fbpx

'אבות תרבות'- תכנית התרבות לתושבי העיר הוותיקים בירושלים

עיריית ירושלים דואגת לרווחת תושביה הוותיקים, ומפעילה תכנית תרבותית נוספת עבורם, המשלבת אמנים בפרויקטים שונים בעיר.

מדובר בתוכנית ייחודית אשר נולדה בימי הקורונה, שעה שוותיקי העיר נאלצו לחוות מציאות של בידוד והסגר ממושך. הצמצום במפגשים עם העולם החיצון, עם בני המשפחה, עם מסורות ואירועי תרבות, יצר בדידות קשה בעלת השלכות משמעותיות על רווחתם הנפשית והפיזית.

מתוך כך, חברו צוותי אגפי רווחה, חברה ותרבות בעיריית ירושלים להפעלת מיזם משותף עם חבורת אמנים מ"תנועת תרבות", תנועה המורכבת מאנשי תרבות ומחנכים המחויבים לפיתוח החוסן החברתי דרך תרבות ואומנות.

במסגרת המיזם המשותף, מגיעים אמנים אל 11 בתי אבות ברחבי העיר, מנחים קבוצות אמנות בתחומים מגוונים ומפיקים אירועי תרבות שונים, כאשר לכל בית אבות נבנית תוכנית ייחודית המותאמת לצרכי הדיירים.

יצירת החיבור מבוססת על עקרונות תנועת תרבות, המכוונים לפיתוח מסגרת יצירתית וקהילתית, המאפשרת מרחב הדדי ושוויוני בו התושבים הוותיקים תורמים מהידע, מניסיון חיים ומערכיהם, ואילו האומנים תורמים מיכולותיהם המיוחדות.

בשנה הנוכחית, פועלת התוכנית 'אבות תרבות' במקבצי דיור לעולים וותיקים במלון חן, מלון וורט וגולדן קולוני, וכן בבתיהם של תושבים וותיקים בשכונות: פסגת זאב, קטמונים, קריית יובל, גילה ובקעה.

הפעילות כוללת מפגשי יצירה בסוגי אומנויות שונים, המאפשרים לקולם הייחודי של אוכלוסיית הגיל השלישי להישמע, ומלווה בהנחיה המאפשרת חוויה ייחודית של עומק ו"סגירת מעגל" עם עולמות פנימיים.

כיום, נהנים מהתוכנית כ-450 תושבים וותיקים, הלוקחים חלק בפעילות קבוצתית, במפגשים פרטניים "אחד על אחד" בבתי התושבים הוותיקים, במקבצי דיור לעולים ובאירועי תרבות הפתוחים לקהל הרחב.

התוכנית מעצימה את תחושת המשמעות בקרב התושבים הוותיקים ומאפשרת מפגשים בין-דוריים עם אומנים צעירים, שביחד יוצרים בתחומי אומנות פלסטית, כתיבה יוצרת ומוסיקה. בנוסף לחוויית העשרה ומשמעות, מאפשרת התוכנית למשתתפיה לרכוש כלים מקצועיים בתחומי אומנות שונים, תוך קיום שיח אודות סיפורי עלייתם ארצה וחייהם האישיים.

בחודשים האחרונים עבדו המשתתפים על יצירות אומנות אשר הוצגו בתערוכה במהלך החודש.

דרורית, המשתתפת בסדנא בפסגת זאב מציינת: "למדתי המון בתהליך זה לאורך השנה, גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית. לדוגמא, למדנו איך להשיג איכות של צבע לפי מה שאנחנו רוצים על קנבס. זה לימוד ברמה מאוד גבוהה. בנוסף, הסדנאות והתהליך השפיעו על צורת הסתכלותי על דברים בעולם. פתאום אני מסתובבת ברחוב ורואה דברים יפים שמעניין לצייר אותם. היה לכל הקבוצה ולי כייף גדול ואנחנו מאוד רוצים להמשיך במפגשים".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "בשנים האחרונות הכפילה עיריית ירושלים את היקפי הפעילויות והתוכניות למען תושביה הוותיקים, מתוך הכרה בצרכיהם הייחודיים והבנה שלפעילויות חברתיות ערך חשוב, המשפיע על שלומם הנפשי והפיזי. נמשיך ונפעל להרחבת השירותים ולפתוח מענים נוספים בקהילה, על מנת להפחית תופעות של בדידות חברתית ולשמר את איכות חייהם ורווחתם החברתית. ותיקי העיר אתם מקימיה ובוניה ואנו מצדיעים לכם ומחבקים אתכם".

צילומים: ילנה קוונטי

מערכת חדשות אפס שתיים מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *