fbpx

זהו הטיפול שהציל את ידו של ארטיום בן ה-6

ארטיום בן ה-6 נולד בעיירה שליד קייב, אוקראינה. כשהיה ברחם אמו אובחן עם מחלה התפתחותית שגרמה לו לכשל כלייתי ומאוחר יותר לאי ספיקה כלייתית קשה. בגיל ארבע וחצי עבר השתלת כלייה בבלרוס, אך למרבה הצער כעבור שנה, גופו דחה את השתל. בשל כך, בשנה וחצי האחרונות המשיך ארטיום להגיע לטיפולי המודיאליזה קשים ואינטנסיביים בבית החולים האוקראיני 'אוכמדית'. האתגר הרפואי עובר טרנספורמציה עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. העיירה בה מתגוררים ארטיום והוריו סופגת מטחים כבדים של אש וכל הפעילות בבית החולים עוברת למתכונת חירום. מרבית הרופאים נעדרים ממקום העבודה והרופאים הבכירים נשארים ללון תחת אש במקלטים ביחד עם המטופלים למשך שבועות.

יוליה, אמו של ארטיום שהתנדבה ללון שם ולסייע לצוות מספרת על הרגעים המטלטלים: "יום אחד, התעוררנו ושמענו הפגזות. קיבלנו את זה מאוד קשה. בבית החולים לא היו ערוכים כלל למלחמה. הרופאים לא הגיעו לעבודה. היו בצוות רק אחות דיאליזה ורופא. הצוות שהיה, נשאר לישון אתנו ובבית החולים החלו באיטום החלונות. ילדי מחלקת הדיאליזה ישנו במרתף בחדר בגודל 10 מטר 16 ילדים על מזרונים עם הצוות. החלטתי ללון שם יחד איתם ולסייע להם. במשך שבועיים ככה היה נראה היום שלנו. הטיפולים במרתף מוענקים תחת אש.

יומיים לפני תחילת ההפגזות ארטיום עבר ניתוח להשתלת פיסטולה חדשה שמשמשת עבור הטיפולים. רמת התחזוק הירודה בשל המצב הובילה לזיהום והחלה להופיע נפיחות בידו. בבית החולים לא הצליחו לנקז את הנוזלים. יום למחרת כמו משמים הגיעה מנהלת יחידת הדיאליזה והודיעה שכוח חילוץ ישראלי מגיע לפנות ילדים שמעוניינים בכך להמשך טיפול רפואי בישראל. לקח לי יממה לקבל את ההחלטה לעזוב הכל ולנסוע לישראל. לא ידעתי אם ארטיום יעמוד בזה. בשעות בהן התלבטתי נשמע בקייב פיצוץ גדול מאוד. ואז היה לי ברור שאם יפציצו את בית החולים לילד לא יהיה לנו שום מענה. החלטנו להגיע לישראל".

כהכנה למעבר המורכב בבוקר הטיסה קיבל ארטיום טיפול דיאליזה. באוטובוס נסעו 11 ילדים נפרולוגים ואונקולוגיים והוריהם. יצאנו מבית החולים והילדים ראו את ההרס הנורא. הנסיעה הייתה כרוכה בפקקים והיינו תחת ליווי משטרתי. היה מפחיד מאוד. לקח יממה וחצי עד שהגענו לגבול רומניה. כשהגענו לרומניה, מטוס חילוץ חיכה לנו בליווי צוות רפואי מבית חולים שניידר.

כבר בשבוע השני למלחמה באוקראינה, יצא צוות ממרכז שניידר לרפואת ילדים למבצע חילוץ מיוחד בגבול רומניה-אוקראינה, על מנת להטיס לארץ 11 ילדים החולים במחלות מורכבות, שהגיעו עם הוריהם מבית החולים לילדים בקייב ונזקקו לטיפול רפואי דחוף ומציל חיים. הצוות הרפואי שהמריא למבצע כלל שני רופאים ושתי אחיות דוברי השפה: פרופ' עירית קראוזה, מנהלת מחלקת ילדים ג', ד"ר אביחי וייסבך, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ, יוליה ניקיטין, אחות במחלקת ילדים ג' ונטליה סירוטה, אחות טיפול נמרץ. הם פגשו באזור הגבול את הילדים ובני המשפחה המלווים, שהגיעו אחרי נסיעה ארוכה מאזורי הקרבות, ביצעו הערכה קלינית ראשונית למצבם והעלו אותם עם הציוד הרפואי הנדרש על הטיסה לישראל. הילדים, ביניהם מטופלים אונקולוגיים ומטופלי דיאליזה, הגיעו למלר"ד שניידר והופנו ממנו לאשפוז במחלקות השונות בהתאם למצבם הרפואי.

מבצע החילוץ, שנערך בשיתוף משרד החוץ ומשרד התחבורה, התאפשר הודות לעשרות אנשים פרטיים וחברות שנרתמו לביצועו. את ההיערכות הלוגיסטית המורכבת ארגן איש העסקים עופר קרזנר, קונסול כבוד של אוקראינה בירושלים והבעלים של סיטי קפיטל גרופ, יחד עם רפאל יוחא, מנכ"ל סיטי קפיטל גרופ בקייב. הטיסה המיוחדת להבאת הילדים והוריהם לשניידר אורגנה ומומנה על ידי אנשי העסקים עמי לוסטיג ורועי בן ימי מקבוצת LR.

כשארטיום הגיע לבית החולים, התברר כי הפיסטולה שלו לא עובדת בכלל, וגורמת לנפיחות ניכרת וחוסר תפקוד של היד. לאחר התייעצות, הופנה ארטיום על ידי ד"ר יעל בורוביץ, רופאה בכירה ביחידת הדיאליזה של מרכז שניידר, לד"ר דוד שמש, מנהל היחידה לניתוחי גישה לדיאליזה וד"ר אדם פרקש, מנהל היחידה לאנגיוגרפיה במרכז הרפואי שערי צדק מומחים בכירים בתחום. בשערי צדק, ניתחו את ארטיום לא תשלום, כמחווה הומניטרית. לאחר סדרת בדיקות ותכנון מוקפד, בוצע הניתוח המורכב.

ד"ר אדם פרקש, שהוביל את הטיפול במקרה מסביר "ארטיום הגיע אלינו עם שילוב של חסימה בוורידים בבית החזה יחד עם "פיסטולה" בין העורקים וורידים באמה. השילוב הזה גרם לבצקת קשה וחוסר תפקוד של היד עקב זרימה מוגברת ליד וחוסר התרוקנות מספקת. ארטיום עבר צנתור לסגור את החיבורים הבלתי רצויים בכלי דם. היה מאד משמח ומרגש לראות שהיד חזרה לעצמה וארטיום מחיך, הודות למסירות של ד"ר יעל בורוביץ' ממרכז שניידר, שקידמה את הנושא מול ד"ר שמש היקר והמיוחד, מנהל היחידה לניתוחי גישה לדיאליזה בשערי צדק".

אמו של ארטיום מוסיפה: " התרגשנו מההתגייסות שהצילה את חייו של ארטיום. אני מאוד מודה לרופאים בשערי צדק שקיבלו אותו וטיפלו בו בצורה כה מקצועית. היד במצב מצוין ומצב הרוח של ארטיום ממש טוב בעקבות ההטבה במצב היד. בימים אלה הוא נזקק להשתלת כליה בפעם השנייה ומקווה למצוא תורם מתאים, לתרומות ניתן לפנות לעמותת ״מתנת חיים״ הפועלת לקידום השתלות כליה. אני מודה לרופאים ולאחיות בכל בתי החולים בישראל שנרתמו לטיפול המסור".

ארטיום מטופל מרגע הגעתו לארץ ועד היום, במקצועיות ובמסירות על ידי צוות היחידה לדיאליזה במרכז שניידר לרפואת ילדים.

מערכת חדשות אפס שתיים מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *