fbpx

נשים, בדיקה פשוטה יכולה להוסיף לכם עשרות שנים לחיים

מחקר חדש של כללית, שערי צדק, האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בן גוריון מצביע כי איתור מוקדם באמצעות בדיקת סקר גנטית של נשאיות הגן המנבא סיכון לחלות בסרטן השד או השחלה מביא לתוספת של יותר מ-22 שנות חיים על כל 1,000 נשים. עלות איתור מוקדם באמצעות הבדיקה נמוך יותר בהשוואה לבדיקות אחרות.

המחקר חדש התפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי CANCERS. המחקר מצא כי איתור מוקדם באמצעות בדיקת סקר גנטית של נשאיות הגנים BRCA1 ו-BRCA2 המנבאות סיכון לחלות בסרטן השד והשחלה, על כל 1000 נשים שיבצעו את הבדיקה יתווספו יותר מ 22 שנות חיים באיכות מירבת. עוד עלה מהמחקר כי עלות תוספת שנות חיים במסגרת תוכנית סקר באמצעות בדיקת דם, נמוכה בהשוואה לבדיקות וטיפולים אחרים המוצעים לאיתור נשאיות.

נשים ממוצא אשכנזי הן בעלות סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד או בסרטן השחלה שמקורו בשינויים בשני גנים BRCA1 ו BRCA2 . בדיקת סקר גנטי (בדיקת דם) יכולה לאתר נשאות של שני הגנים הללו. איתור מוקדם של מוטציות אלה מאפשר לנשאיות להתחיל במעקב קפדני ולפעול למניעת המחלה באמצעות מעקב רפואי הדוק ו/או טיפול מונע (כריתת שד ושחלות).

המחקר סקר נתונים רפואיים של כ-30,000 נשים בגילאי 30-65 שלא חלו בסרטן שד/שחלה למול נתוניהם של 203 נשים שחלו או נשאיות סרטן שד/שחלה. מדובר על ניתוח ראשון שהשתמש בנתוני אמת: כל המטופלות הן לקוחות כללית במחוז ירושלים. החוקרים כימתו את מספר שנות החיים שניצלו בזכות איתור מוקדם של הנשאיות ואת עלות האיתור המוקדם בהשוואה לטיפולים אחרים.

פרופ' אמנון להד, מומחה ברפואת המשפחה ומנהל המחלקה לרפואת המשפחה בכללית מחוז ירושלים: "השכיחות לנשאיות הגנים BRCA1 ו-BRCA2 גבוהה יותר בקרב נשים ממוצא אשכנזי ועומד על כ-2.5%. באוכלוסייה לא אשכנזית השכיחות של השינוי הגנטי עומד על פחות מ-1%. המשמעות היא שלפחות אחת מתוך 40 נשים ממוצא אשכנזי נושאת את השינוי הגנטי המדובר. הסיכוי של נשאית של BRCA לחלות בסרטן השד או השחלה היא 80%. לכן, לכל אישה ממוצא אשכנזי, אפילו חלקי, אני ממליץ מאוד לבצע בדיקת דם פשוטה ולא מורכבת לגילוי נשאות BRCA 1 או BRCA2 בדיקה זו יכולה לגלות האם האישה מצויה בסיכון גבוה במיוחד לחלות בסרטן השד ו/או שחלה ובהתאם לממצא, הצוות הרפואי ימליץ על מעקב ותוכנית טיפול המתאימים לה".

ד"ר ורד ישראלי, מנהלת רפואית בכללית מחוז ירושלים: "במטרה לאבחן נשאיות לגן BRCA, שמשמעותה סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד או/שחלה לעומת האוכלוסייה הכללית של הנשים שאינן נשאיות, מתבצעת בדיקת סקר במספר מוקדים בכללית מחוז ירושלים. את ההפניה לביצוע הבדיקה ניתן לקבל מצוותי האחים והאחיות באחד ממרכזי בריאות האישה (במעלה אדומים (כללית קרסו), בירושלים (כללית ירמיהו, כללית שערי צדק), בבית שמש (כללית ביג וכללית דונה). נוסף על כך, נשים מגיל 25 ממוצא אשכנזי וללא רקע אישי או משפחתי של סרטן השד מופנות למרכזים אלו על ידי רופאי משפחה ורופאי נשים. הנשים שנמצאו כנשאיות לגן BRCA מופנות למעקב מוגבר על מנת לאבחן בזמן שינויים בשד המחייבים התערבות.

במחוז ירושלים מתקיימים מספר פרויקטים המשכיים לגילוי מוקדם של סרטן השד. לדוגמא, שיתוף פעולה של מכון מאר והכללית לביצוע ממוגרפיה ובמידת הצורך בדיקת השלמה על ידי אולטרסאונד שד בו במקום. זאת ועוד, מחוז ירושלים של כללית מתפרס על שטח גאוגרפי רחב. על מנת להגיע לכל הישובים בפאתי ירושלים נשלחת ניידת ממוגרפיה מטעם הכללית ומנגישה את השירות לקצוות המרוחקים של המחוז, כך שלכל אישה מגיל 50 ומעלה תהיה האפשרות לבצע בדיקת סקר לגילוי מוקדם ועל ידי כך, אבחון מהיר ובמידת הצורך גם טיפול מהיר".

המחקר הוא פרי שיתוף הפעולה בין החוקרים ממרכז רפואי שערי צדק, אוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון ושלושה חוקרים מהכללית: ד"ר רייצ'ל מייקלסון כהן, מומחית ברפואת נשים (מרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק), פרופ' מתן כהן, ראש החוג האמבולטורי בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית ורופא משפחה בכללית ביג שמשון ופרופ' אמנון להד, מומחה ברפאות המשפחה ומנהל המחלקה לרפואת המשפחה בכללית מחוז ירושלים.

צילום: כללית מחוז ירושלים

מערכת חדשות אפס שתיים מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *